Ακίρα Κουροσάββα: Ένας άρχοντας του κινηματογράφου - ένα κείμενο του Κωνσταντίνου Γαβρόγλου

 

Ακίρα Κουροσάββα:  Ένας άρχοντας του κινηματογράφου  - ένα κείμενο του Κωνσταντίνου Γαβρόγλου


Πιστεύω πως δεν θα ήταν υπερβολή να  τον χαρακτηρίζαμε ως έναν βασιλιά του κινηματογράφου. Αναμφισβήτητα ένας σκηνοθέτης που άσκησε μεγάλη επίδραση στην 7η τέχνη. Γεννημένος στο Τόκυο της Ιαπωνίας ήταν ένας πολυτάλαντος άρχοντας της 7ης τέχνης που άφησε έντονη την σφραγίδα του σε πάρα πολλές ταινίες, όπως Sanshiro Sugata το 1943, The most beautiful το 1944, το Sanshiro Sugata Part II  το 1945, no regrets for our youth   το 1946, το snow trail  το 1947,    Yakuza το 1948, Stray Dog το 1949, Ρασομόν το 1950, το 1951 διασκευάζει στον κινηματογράφο τον Ηλίθιο του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι, το 1952 κάνει το Ikiru και το They who had tread a tiger’s tail. Το 1954 κάνει τους επτά σαμουράι. Το 1955 κάνει το I live in fear, Το 1957 διασκευάζει τον Μάκβεθ του Σαίξπηρ με τίτλο Ο Θρόνος του αίματος, επίσης κάνει διασκευή το έργο του Μαξίμ   Γκόργκι, The lower depths με τίτλο Υπόκοσμος. Το 1958 κάνει το The hidden fortress,  Yojimbo το 1961. Sanjuro το 1962. High and low  το 1963. Ο κοκκινογένης  το 1965, dodes Kaden το 1970. Ντέρσου Ουάλα το 1975. Kagemusha το 1980, Ran το 1985, Dreams το 1990. Επίσης κέρδισε πολλά βραβεία, όπως τον χρυσό λέοντα το 1950, στο φεστιβάλ καννών το 1980, bafta το 1981 και το 1987, Όσκαρ το 1976 με την ταινία Ντέρσου Ουάλα, αλλά και το 1990. Επίσης σε πολλές έκανε και το σενάριο.  Όμως, ποιος είναι ο Ακίρα Κουροσσάβα. Γεννήθηκε Το Μάρτιο του 1910, το 1916 ξεκινά την φοίτηση του στο νηπιαγωγείο στην περιοχή Σινακάουα του Τόκυο, ενώ εν συνεχεία στην ίδια περιοχή φοιτά στο δημοτικό σχολείο. Το 1920 ξεκινά να   γράφει κείμενα  για σχολικά περιοδικά. Παρακολούθησε μαθήματα ζωγραφικής αγνοώντας την λατρεία του   για την λογοτεχνία και τον κινηματογράφο, μέχρι που βρήκε τρόπους να συνδυάσει και τα τρία. Ξεκίνησε σαν σεναριογράφος και βοηθός σκηνοθέτη  το 1936. Ο Ακίρα Κουροσάβα μέσα από τον κινηματογράφο συνδύαζέ φύση, τέχνη, πολιτισμό και λογοτεχνία, έτσι πάντα αποτελούσε πηγή έμπνευσης με τις ταινίες του. Κι όπως τον ακούμε να λέει, ο κινηματογράφος είναι κάτι θαυμάσιο.     ‘Έφυγε από την   ζωή το 1998. 

https://www.criterion.com/films/1083-dodeska-den
https://www.flickr.com/photos/tonynetone/2664423205
https://www.nyfa.edu/student-resources/akira-kurosawa/
https://mubi.com/lists/akira-kurosawa-films
https://www.athinorama.gr/cinema/movie/i_geitonia_ton_katafronemenon-1002990/
Wild, P. (2014). Akira Kurosawa. Reaktion Books.
Richie, D., & Mellen, J. (1998). The Films of Akira Kurosawa. Univ of California Press.
https://www.flickr.com/photos/tonynetone/2664423205
Aloe, S. (2019). Akira Kurosawa's Hakuchi (The Idiot) as a dialogue with Dostoevsky on existence, moral beauty and trauma.
http://awards.bafta.org/keyword-search?keywords=Akira%20Kurosawa
https://www.bfi.org.uk/lists/akira-kurosawa-10-essential-films
https://screenrant.com/best-akira-kurosawa-movies-according-to-imdb/#ran-1985---8-2
McCoy, P. Stray Dog, a Gun, the Individual and Society in Shinji Aoyama’s An Obsession.
http://awards.bafta.org/award/1981/film/direction
https://screenrant.com/best-akira-kurosawa-movies-according-to-imdb/#ran-1985---8-2
http://ankarasinemadernegi.org/en/directors/akira-kurosawa/
https://www.bfi.org.uk/lists/akira-kurosawa-10-essential-films
Solovieva, O. V. (2013). Kurosawa Akira's The Lower Depths: Beggar cinema at the disjuncture of times. Journal of Japanese and Korean Cinema, 5(1-2), 37-57.
https://mubi.com/lists/akira-kurosawa-films
https://www.athinorama.gr/cinema/movie/ntersou_ouzala-1001924/
https://www.youtube.com/watch?v=FkdaXXlfqgo
https://www.youtube.com/watch?v=FkdaXXlfqgo
https://www.youtube.com/watch?v=MTs5AVcArMs
http://ankarasinemadernegi.org/en/directors/akira-kurosawa/

Σχόλια