Ο Τενεσί Ουίλιαμς είναι ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του θεάτρου.
Γεννήθηκε 26/03/1911, και έφυγε από την ζωή 24 Φεβρουαρίου του 1983. Ο μπαμπάς του λεγόταν Κορνίλιους Κόφιν Ουίλιαμς, και η μητέρα του Εντβίνα. Άφησε σαν παρακαταθήκη στο θέατρο σπουδαία έργα, όπως το Battle of angels – Orpheus Descending (Ορφέας στον Άδη), A street car named desire – Λεωφορείο ο πόθος, The class menagerie – Γυάλινος κόσμος, The Eccentricities of a Nightingale, Summer and smoke – Καλοκαίρι και καταχνιά (194 5), The rose tattoo –Τριαντάφυλλο στο στήθος , Camino real – Καμίνο Ρεάλ, Cat on a hot tin roof – Λυσσασμένη Γάτα, Suddenly last summer – Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι, Sweet bird of youth – Το γλυκό πουλί της νιότης, Period of adjustment, Night of the Iguana – Η νύχτα της Ιγουάνα, cat on hot tin roof – Λυσσασμένη Γάτα. Milk Train Doesn't Stop here anymore – Ο τελευταίος επισκέπτης, The kingdom of earth – Η βασιλεία της γης - The Seven Descents of Myrtle, Small craft warnings, The Two-Character Play, 27 Wagons Full of Cotton, In the Bar of a Tokyo Hotel, Vieux Carré, A lovely Sunday for creve Coeur – Χαρούμενη Κυριακή για εκδρομή, Clothes for a Summer Hotel, The red devil battery sign. American Blues, The Roman springs of mr’s Stone’s – Το Τέλος μιας αγάπης. Το γλυκό πουλί της νιότης παρουσιάστηκε 10/03/1959 σε σκηνοθεσία: Ελίας Καζάν, με τον Πολ Νιούμαν, την Τζέραλντιν Πέιτζ, τον Μίλτον Γουίλαμς, την Πατρίτσια Ρίπλευ, τον Λόγκαν Ράμψευ, τον Τζον Νάπιερ, Τον Σίντνευ Μπλάκμερ, τον Ριπ Τορν, την Μαρτίν Μπάρτλετ, την Νταϊάνα Χάιλαντ, τον Ερλ Σύντνορ, τον Μπρους Ντερν, την Μάντελεν Σέργουντ, τον Τσαρλς Τάινερ, την Χίλντα Μπράουνερ, Τσαρλς Μακ Ντάνιελ, τον Τζιμ Τζέττερ, τον Ντιουκ Φάρλυ, τον Ρον Χάρπερ, τον Γκλεν Στένσελ, κ.α. Ο Τενεσί Ουίλιαμς διάλεξε να συμπεριλάβει την γυναίκα σαν τον σημαντικότερο χαρακτήρα στα έργα του, και αυτό εξαιτίας του ασυνήθιστου τρόπου σκέψης του, όπου τον βοήθησε να αναδείξει το ταλέντο του. Τα θέματα που ανάλυε είχαν παρεξηγηθεί από τους κριτικούς, παρα την ιδιαίτερη ευφυία τους. Ο Τενεσί Ουίλιαμς σχολίαζε αρκετά τις πεποιθήσεις που υπήρχαν στον δυτικό πολιτισμό αναλύοντας την ιδέα ότι άνδρες και γυναίκες ανακαλύπτουν το νόημα της ζωής μέσω της ικανοποίησης των ερωτικών σχέσεων. Η δραματουργία του εναλλάσσεται από χαρακτήρα σε χαρακτήρα αναλόγως με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις τους. Η ματαίωση είναι μια απόδειξη της δύσκολης κατάστασης που βίωναν στα έργα του οι γυναικείοι χαρακτήρες. Ένα ακόμη ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της δραματουργίας του είναι η έμφαση που δίνει στο υπόβαθρο της συμπεριφοράς του κάθε χαρακτήρα. Μια προσέγγιση στην ανάλυση των χαρακτήρων τους είναι η κατηγοριοποίηση τους με την εποχή και την δράση. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως ένιωθε την αγωνία του Ανήκω, του δεν είμαι χαρούμενος από τον κόσμο στον οποίο ζω, αλλά και το νόημα του. Ο ίδιος βαθιά πονεμένος από την ζωή εξαιτίας της εξορίας τους, ήταν αυτοβιογραφικός συγγραφέας και αυτό αποδεικνύεται από το θεατρικό του έργο The Glass Menagerie – Γυάλινος Κόσμος. Όλα τα έργα του Τενεσί Ουίλιαμς είναι ορόσημα του παγκόσμιου θεάτρου, θα άξιζε όμως να μιλήσουμε για πέντε έργα του, The Glass Menagerie – Γυάλινος Κόσμος, Sweet bird of youth – Το γλυκό πουλί της νιότης, The night of the Iguana – Η Νύχτα της Ιγκουάνα, Suddenly last summer – Ξαφνικά Πέρσι το καλοκαίρι, A street car named desire – Λεωφορείο ο Πόθος. The Glass Menagerie – Γυάλινος κόσμος, εκδόθηκε στον κινηματογράφο το 1950 και ο λόγος που το συγκεκριμένο έργο παίζεται ακόμη είναι η αποδοχή που έχει από τον κόσμο. Ενότητα τόπου του έργου αποτελεί η πόλη Σεντ Λούις των Ηνωμένων πολιτειών, και ενότητα χρόνου το 1930. Οι χαρακτήρες του έργου είναι η Αμάντα Γουίνκφιλντ, η Λάουρα, και ο Τομ. Η Λάουρα και ο Τομ είναι τα παιδιά της Αμάντα, ενώ ο τελευταίος έχει και ρόλο αφηγητή στο έργο. Το έργο πραγματεύεται τις σχέσεις των μελών της οικογένειας Γουίνκφιλντ. Καθοριστικό ρόλο στο έργο παίζει η φωτογραφία του συζύγου ο οποίος εδώ και πολύ καιρό έχει εγκαταλείψει την οικογένεια. Η Αμάντα παρουσιάζεται σαν μια μικροκαμωμένη γυναίκα με πολλές αλλά μπερδεμένες εμπειρίες η οποία είναι προσκολλημένη σε άλλες εποχές. Η Λάουρα παρουσιάζεται σαν ένας άνθρωπος επηρεασμένος από τα άσχημα παιδικά του χρόνια. Κατά την διάρκεια των παιδικών τις χρόνων έπασχε από μια αναπηρία η οποία είχε σαν αποτέλεσμα να την αφήσει κοντότερη από το ένα της πόδι. Εξαιτίας αυτού του γεγονότος είναι ‘ένα άνθρωπος εύθραυστος και αδύναμος σαν το γυάλινο προστατευτικό ζώων που συλλέγει. Περνάει αρκετές ώρες παίζοντας με τον Γυάλινο Κόσμο της, αλλά και με τις παλιές φωτογραφίες. Ο Τομ παρουσιάζεται σαν ένας άνθρωπος που δουλεύει σε μια αποθήκη. Μια δουλειά την οποία απεχθάνεται, και συνεχώς αναπολεί τις στιγμές με την οικογένεια του πριν εγκαταλείψουν το σπίτι τους. Σαν αφηγητής μεταφέρει τον κόσμο στις εποχές του 30’, αλλά και επιθυμεί μια καλύτερη ζωή, με περισσότερη περιπέτεια. Καταλήγουμε στο συμπέρασμα πως πρόκειται για ένα βαθιά βιωματικό έργο με έντονο το στοιχείο της ανάμνησης, του πόνου, και εν τέλει τα ανησυχίας για το μέλλον. Ένα πολύ σημαντικό γεγονός είναι το πρόβλημα με τον αλκοολισμό που υπήρχε τότε σε μεγάλο βαθμό, καθώς σε αρκετές σκηνές βλέπουμε την Αμάντα να αναπολεί τις μνήμες που άνδρας τις έπινε ενώ εκείνη έκανε προσπάθειες να τον σταματήσει. Επίσης αρκετές στιγμές βλέπουμε να εκφράζει τους φόβους της για τον Τομ να μην γίνει αλκοολικός. Αυτό γιατί ο μπαμπάς του, Κορνίλιους Κοφέν Γουίλιαμς, αν και κατανάλωνε μικρές ποσότητες αλκοόλ, κλινικά ήταν αλκοολικός. Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά 26/12/1944 στο Ιλινόϊς του Σικάγο, στο θέατρο Playhouse – Πλέιχαους Σίβικ, στο Σικάγο. Την ίδια χρονιά βραβεύεται με 1.0000 δολάρια από το εθνικό ινστιτούτο γραμμάτων και τεχνών για το έργο Battle of angels. Το γλυκό πουλί της νιότης είναι ένα ατμοσφαιρικό έργο του 1959 με πρωταγωνιστή τον Τσανς Γουέιν ο οποίος επιστρέφει στην πατρίδα του πιστεύοντας πως θα μπει στον χώρο του κινηματογράφου και θα συναντήσει το κορίτσι που αγάπησε τα χρόνια της νεότητας., γνωρίζει την Αλεξάνδρα Ντελ Λάγκο, η οποία δεν έζησε ποτέ την νεότητα της εξαιτίας του αλκοολισμού και των ναρκωτικών. Ο Τσανς πως πλέον η ζωή είναι πολύ για να βρει τον εαυτό του , και έτσι του δημιουργούνται τύψεις τα λάθη του παρελθόντος. Στόχος του Τενεσί Ουίλιαμς είναι να κατακρίνει την σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου και της νεότητας. Η νύχτα της Ιγκουάνα είναι ένα έργο που έχει τις ρίζες του στην δεκαετία του 40, ενότητα τόπου του έργου είναι η βεράντα ενός ξενοδοχείου η οποία περιτριγυρίζεται από όμορφα μέρη. Η Μαξ είναι ενός ψαρά. Διοικεί το ξενοδοχείο που διατηρούσε με τον σύζυγο της ανεπηρέαστη όμως από τον θάνατο του. Ζει για να κάνει έρωτα κάτι οποίο αποδεικνύεται από μια βοήθεια που παίρνει. Τυχαία φιλοξενεί στο ξενοδοχείο μια ομάδα ανθρώπων που ταξιδεύουν με λεωφορείο. Την διάρκεια του ταξιδιού ο αλκοολικός υπουργός Σάνον θα ερωτευτεί την 16χρονη σοπράνο Σάρλοτ, όταν όμως εκείνη θα βρεθεί μαζί σε μια προσωπική στιγμή, η ομάδα απειλεί τον Σάνον ότι θα τον απολύσει, εν τέλει τον παρότρυναν να κάνει στάση στο ξενοδοχείο που διευθύνει η Μαξ, εκεί ο Σάνον θα γνωρίσει την Χάνα, τότε θα αρχίσουν να βγαίνουν στην επιφάνεια όπου θα έρθουν αντιμέτωποι με του ανθρώπινους χαρακτήρες. Πρόκειται για ένα τρίπρακτο έργο που έχει μείνει στην ιστορία του θεάτρου για την άχαρη περιπετειώδης υπόθεση του. Στο Ξαφνικά πέρσυ το καλοκαίρι, η ξαδέρφη του Σεμπάστιαν Βέναμπλ, Κάθριν Χόλυ η οποία είναι υποχρεωμένη να υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση λοβοτομής Το συγκεκριμένο έργο αρκετές φορές έχει συγκριθεί με την αρχαία ελληνική τραγωδία Βάκχαι* του Ευριπίδη. Τα δύο έργα δίνουν σημασία στα αποτελέσματα από τον διαστροφικό έρωτα. Οι λόγοι που τα δύο έργα μοιάζουν είναι η τεχνική της ποίησης, της φαντασίωσης, του ρυθμού, τεχνική που θυμίζει την ευριπίδεια τραγωδία, και δεύτερον στον θαυμασμό που θρέφει ο Τενεσί Ουίλιαμς, για τον Ευριπίδη, καθώς από εκείνον πήρε μια βασική εκπαίδευση. Ένα ακόμη κοινό χαρακτηριστικό τον δύο έργων είναι η θεϊκή παρέμβαση. Το τέλος του συγκεκριμένου έργου ταιριάζει πολύ με την υπόθεση του έργου Βάκχες, του Ευριπίδη. Το A street car named desire – Λεωφορείο ο πόθος πρόκειται για ένα έργο που αφορά την συναισθηματική εξάρτηση των ανθρώπων οι οποίοι όμως είναι επηρεασμένοι από την νοτιοαμερικανική παράδοση, αλλά και τις απότομες κοινωνικές αλλαγές που συνέβησαν στην Νότια Αμερική. Το έργο ξεκινά με την άφιξη της Μπλανς Ντυμπουά στην Νέα Ορλεάνη, μια όμορφη κυρία που έχασε την κληρονομιά της, εκεί συναντάει την αδερφή της, Στέλα Ντυμπουά, αλλά και τον Στάνλει Κοβάλσκι. Την ώρα όμως που η Στέλα Ντυμπουά βρίσκεται στο νοσοκομείο αφού είναι έγκυος, το πάθος ανάβει ανάμεσα στον Στάνλει και την Μπλανς, καθώς αποκαλύπτονται μυστικά από το παρελθόν της. Ο Στάνλει διεκδικεί ερωτικά την Μπλανς και η Στέλα αρνείται να πιστέψει τις κατηγορίες της αδερφής της. Το έργο κάνει σαφείς αναφορές στην Τρέλα, τον έρωτα, και την σύγκρουση κοινωνικών τάξεων, το ερωτικό πάθος, και στον γυναικείο ρόλο.
Σύγκρουση Κοινωνικών Τάξεων: Η αγροτική ζωή είχε πέσει σε μεγάλο βαθμό με αποτέλεσμα οι αριστοκρατικές οικογένειες να έχουν χάσει την σημασία που είχαν στον νότο. Πολλοί ιδιοκτήτες μεταφέρθηκαν σε κεντρικές πόλεις γιατί δεν είχαν ανθρώπους για να καλλιεργηθεί η γη τους. Η μείωση της αγροτικής ζωή όμως προκάλεσε τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο το 1940. Η Μπλανς εκπροσωπεί την γυναικεία αριστοκρατία που υπήρχε στον νότο . Η οικογένεια της Belle Reve – Μπελ Ρεβ αποτελεί μια αριστοκρατική οικογένεια η οποία όμως μοιραία μετακόμισε σε αστικές πόλεις, εν τέλει η αριστοκρατία, στην ιεραρχία έπεσε κάτω από την αστικοποίηση. Η ζωή της Μπλανς απεικονίζει την καταστροφή της Νότιας Αμερικής από τις βιομηχανίες, κάτι που αποδεικνύεται από την φράση του Στάνλει, When we first met, me and you, you thought I was common. How right you was, baby. I was common as dirt. You showed me the snapshot of the place with the columns I pulled you down off them columns and how you loved it."
– Όταν συναντηθήκαμε για πρώτη φορά, εγώ και εσύ, νόμιζες πως ήμουν ένας ίδιος, πόσο δίκιο είχες, αγάπη, ήμουν ίδιος με σκόνη, αγάπη, μου έδειξες ακριβώς το σημείο με τις κολόνες σε τράβηξα κάτω από αυτές εσύ και με αγάπησες πολύ.
Το έργο τελειώνει με τον Στάνλει να εκδηλώνει μεγάλη επιθετικότητα σχετικά με την ανωτερότητα της οικογένειας της Μπλανς, ενώ η Μπλανς καθώς αναχωρεί για το νοσοκομείο παραδέχεται την ανωτερότητα των ανδρών χάρη στην ευγένεια τους, αναδεικνύοντας όμως τους καλούς της τρόπους.
Τρέλα: Η Τρέλα υπάρχει μέσα στο έργο μέσα από τον χαρακτήρα της Μπλανς Ντυμπουά, τις αυταπάτες που είχε, αλλά και την αποκάλυψη κάποιων φόβων για την ζωή του. Η αγωνία του για την θεραπεία της Ρόουζ φαίνεται στο πρόσωπο της Στέλας Ντυμπουά την στιγμή που κλαίει.
Ερωτικό Πάθος: Στο συγκεκριμένο έργο είναι φορτισμένο με ερωτικό πάθος. Η Μπλανς προσπαθεί να πείσει τον Στάνλει για την αγάπη της. Όμως η φράση της Στέλας But there are things that happen between a man and a woman in the dark—that sort of make everything else seem—unimportant – Αλλά υπάρχουν πράγματα που συμβαίνουν ανάμεσα σε έναν άντρα και μια γυναίκα στο σκοτάδι – αυτό κάνει τα πάντα να φαίνονται ασήμαντα. Παίζει καθοριστικό ρόλο για την Μπλανς η οποία την ερμήνευσε ως εξής: What you are talking about is brutal desire—just Desire!—the name of that rattle−trap street−car that bangs through the Quarter, up one old narrow street and down another – εσύ αναφέρεσαι σε μια επικίνδυνη ψευδαίσθηση, απλά ψευδαίσθηση, το όνομα του παγιδευμένου λεωφορείου που διαπερνά μια οικογένεια, μια στενή διαδρομή πάνω και κάτω. Η Στέλλα θέτει το ερώτημα Have you ever ridden on that street – car ?– Έχεις οδηγήσει ποτέ στην συγκεκριμένη διαδρομή– το λεωφορείο, και η Μπλανς αποκρίνεται It brought me here – Where am not wanted and where am ashamed to be – Εκείνο με προσκάλεσε – σε ένα μέρος στο οποίο δεν θέλω η ντρέπομαι να είμαι.
Γυναικείος Ρόλος: Η Μπλανς είναι μια μορφωμένη γυναίκα, εντούτοις είναι επηρεασμένη από την κατάσταση στην Νότια Αμερική, ξέρει ότι χρειάζεται έναν άνδρα δίπλα της για στήριγμα, και εξακολουθεί να εξαρτιέται από εκείνους σε ολόκληρο το έργο, κάτι το οποίο φαίνεται από την συζήτηση της με τον γιατρό, όπου επισημαίνει "Whoever you are, I have always depended on the kindness of strangers – Όποιος και να είσαι πάντα είχα μια εξάρτηση στην καλοσύνη των ξένων. Κατανοούσε πως η ελευθερία στον έρωτα δεν ταίριαζε στην συμπεριφορά του κυνηγού που πάντα ήθελε να είναι στη ζωή της.
*Στην Ευριπίδεια τραγωδία ο θεός Διόνυσος φτάνει στην Θήβα αποκαλύπτοντας πως στόχος του είναι να τιμωρήσει τις κόρες της μητέρας Σεμέλης που αρνήθηκαν τον έρωτα της με τον Δία, εν τέλει τρελαίνει τις γυναίκες της Θήβας και τις οδηγεί να σκοτώσουν τον ανιψιό της Σεμέλης, τον Πενθέα, νέος βασιλιάς της Θήβας, όπου και εκείνος τον αρνήθηκε.
Το πραγματικό του όνομα είναι Τόμας Λάνιερ Ουίλιαμς ο 3ος. Γεννήθηκε στο Κολόμπους του Μισισιπή και μέχρι σήμερα θεωρείται ο κορυφαίος Αμερικανός δραματουργός. Τα έργα του άσκησαν μεγάλη επίδραση στην παγκόσμια δραματουργία. Είχε τρία αδέρφια, την Ρόουζ και τον Τομ που ήταν μεγαλύτεροι από εκείνον, και τον Βάλτερ που ήταν νεότερος. Το 1918 μετακόμισε με την οικογένεια του Saint Louis – Σαιντ Λούις των Ηνωμένων Πολιτειών, όπου ο μπαμπάς του έγινε διευθυντής γνωστής εταιρείας. Το 1925 έγραψε το πρώτο του διήγημα με τίτλο Απομονωμένος. Το 1926 έχοντας παρακολουθήσει μαθήματα ενός εξαμήνου στο σχολείο του Σαιντ Λούις, πηγαίνει στο πανεπιστήμιο της ίδιας πόλης. Το 1928 έκδοσε το πρώτο του έργο με τίτλο The vengeance of Nitrosis, στο περιοδικό Weird Tales. Το 1929 ο Τενεσί Ουίλιαμς μπήκε στο πανεπιστήμιο του Μισούρι για σπουδές δημοσιογραφίας, όπου και κέρδισε βραβεία ποίησης, πεζογραφίας, και θεατρικού έργου. το 1932 όμως ο μπαμπάς του τον ξέγραψε από το πανεπιστήμιο. Το 1935 παρουσιάστηκε το πρώτο του θεατρικό έργο με τίτλο Κάιρο – Σαγκάη – Βομβάη, από τον ερασιτεχνικό θίασο Μέμφις Γκάρντενς, ενώ ο ίδιος νοσηλεύτηκε για καρδιακές ενοχλήσεις οποίες προκλήθηκαν πιθανών από νευρικό κλονισμός. Το 1936 γράφτηκε στο πανεπιστήμιο Ουάσιγκτον στο Σαιντ Λούις και τότε έγραψε το μονόπρακτο Twenty – Seven Wagons full of cotton, ενώ η ομάδα Mummers of Saint louis παρουσίασαν τα έργα του Επικεφαλίδες και Ο μαγικός πύργος. To 1937 έγραψε το Candles to the sun ξεκινάει σπουδές συγγραφή θεατρικού έργου στο πανεπιστήμιο της Αϊόβα, ενώ Οι Mummers παρουσίασαν τα έργα του Ο φυγάς, και Κεριά στον ήλιο (Γραμμένο το 1935). Το 1939 Κέρδισε βραβείο από το Group theatre για το έργο του Αμέρικαν Μπλούζ. Έγραψε το έργο με τίτλο Not about nightingales και Battle of angels. Το 1940 γνώρισε έναν ακόμη σημαντικό θεατράνθρωπο τον σκηνοθέτη Έρβιν Πισκάτορ, μετακόμισε στην Νέα Υόρκη για ένα συνέδριο δραματογραφίας, ανεβαίνει στο σανίδι το έργο του The battle of angels σε σκηνοθεσία Μάρσαλ Μάσσον, με τον Μπάξτερ Χάρρις, τον Τζακ Ντέϊβιντσον, κ.α. Το 1943 συνεργάστηκε στον κινηματογράφο με τον Μέτρο Γκόλντουιν Μάγιερ για την ταινία The Gentleman Caller, η οποία είναι βασισμένη στο θεατρικό έργο του Τενεσί Ουίλιαμς, The glass menagerie - Γυάλινος Κόσμος. Επίσης η αδερφή του Ρόουζ υποβλήθηκε σε χειρουργείο λοβοτομής, αιτία είναι η Άνοια, διαγνώσθηκε σε νεαρή ηλικία, και έτσι υπήρξε για τον ποιητή Role Model – Άνθρωπο Πρότυπο. Το γεγονός γίνεται σαφές στο έργο Suddenly last summer – Ξαφνικά πέρσι το καλοκαίρι Η Ρόουζ ήταν για τον συγγραφέα πρότυπο δημιουργίας χαρακτήρων. Το 1945 κερδίζει τα βραβεία Ντόναλντσον και Σίντνεϊ Χάουαρντ, αλλά και το βραβείο κριτικών Νέας Υόρκης, 26 Δεκεμβρίου του ίδιου χρόνου κάνει πρεμιέρα το θεατρικό του έργο The glass menagerie – Γυάλινος Κόσμος. Το συγκεκριμένο έργο έτρεξε για τετρακόσες παραστάσεις και ήταν η πρώτη μεγάλη του επιτυχία. Το 1946 στο θέατρο Ελιζέο της Ρώμης ο Λουκίνο Βισκόντι ανέβασε το ίδιο έργο. Το 1947 χώρισαν οι γονείς του, 03/12/1947 έκανε πρεμιέρα στο Barrymore Theatre - Μπάρρυμορ Θήατερ στο Μπροντγουέϊ το έργο Street Car named desire – Λεωφορείο Πόθος, με τον Μάρλον Μπράντο και την Τζέσσικα Τάντυ οποίοι στην πορεία αντικαταστάθηκαν από τους Άντονυ Κουίν και Ούτα Χάγκεν, σε σκηνοθεσία Ελίας Καζάν. Το καστ πλαισιώνανε οι Τζέσσικα Τάντυ, Καρλ Μάλντεν, Κιμ Χάντερ, Ρούντυ Μποντ, Νικ Ντέννις, Πεγκ Ίλιας, Βίτο Κρίστι, Αν Ντέρε, Ρεγκίνα Τζέϊμς, Έντνα Τόμας. Έργο το οποίο έτρεξε για 855 παραστάσεις. Την ίδια χρονιά γνώρισε τον Φρανκ Μέρλο με τον οποίο είχε ερωτικό δεσμό μέχρι το 1963 όπου τον έχασε από καρκίνο. Η βρετανική πρεμιέρα του έργου πραγματοποιήθηκε το 1949 στο θέατρο Άλντουιτς σε σκηνοθεσία Lawrence Olivier – Λόρενς Ολίβιε, με πρωταγωνίστρια την Βίβιαν Λι. Το έργο ανέβηκε στο θέατρο και άλλες φορές, όπως:
1. Στο Μεξικό, 04/12/1948, Με την Μαρία Ντάγκλας, και τον Γουλφ Ρουβίνσκι. Για εννιά παραστάσεις. Τον Οκτώβριο της ίδιας χρονιάς πραγματοποιείται στο Μπροντγουέϊ η πρεμιέρα του έργου Summer and smoke Καλοκαίρι και καταχνιά. Παράλληλα την ίδια χρονιά γνώρισε την φίλη του Μαρί Μπρίτνεβα
2. Το 1949, πρεμιέρα του έργου στο Λονδίνο, με πρωταγωνιστές την Βίβιαν Λι και τον Μπόναρ Κολεάνο. Το καστ συμπλήρωναν οι Ρενέ Άσερσον, Μπέρναρντ Μπρέϊντεν, Εϊλίν Ντάλε, Λιν Έβανς, Θίοντορ Μπίκελ, Μπράϊς Χάουραντ, Σίντνεϊ Μόνκτον, Μόνα Λίλιαν, Τζον Φόρρεστ, Αϊλίν Γουέϊ.
3. Το 1949 με πρωταγωνιστές την Τζέσσικα Τάντυ και τον Μάρλον Μπράντο, σε σκηνοθεσία: Ελίας Καζάν.
Το 1951 έχουμε κινηματογραφική εκδοχή της ταινίας με σκηνοθεσία Ελίας Καζάν, σε διασκευή του Όσκαρ Σολ, και σκηνοθεσία Ελίας Καζάν. Έκτοτε το έργο έχει γίνει διασκευή για θέατρο, με κυριότερες, εκείνη του Ζαν Κοκτό το 1949. Το 1951 κάνει πρεμιέρα στην νέα Υόρκη, ένα ακόμη έργο του, το Rose Tattoo – Τριαντάφυλλο στο στήθος για 306 παραστάσεις, με την Μορίν Στάπλετον, τον Ίλαι Γουαλας κ.α. σε σκηνοθεσία: Ντάνιελ Μαν. Έργο που του χάρισε το βραβείο Τόνυ. Το 1953 κάνει πρεμιέρα στην Νέα Υόρκη το Καμίνο Ρεάλ. Το 1956 στο Παρίσι κάνει πρεμιέρα το έργο Λυσσασμένη Γάτα, σε σκηνοθεσία Ζαν Μονρό, με την ίδια πρωταγωνίστρια, στο θέατρο Αντουάν, το ίδιο έργο ανέβηκε και στην Νέα Υόρκη όπου και βραβεύθηκε με Πούλιντζερ, Ντόναλτσον, αλλά και βραβείο κριτικών της Νέας Υόρκης. Εκέινη την χρονιά 10/03/1959, στο Μπροντγουέϊ κάνει πρεμιέρα το έργο Sweet bird of youth – Το γλυκό πουλί της νιότης, σε σκηνοθεσία: Ελίας Καζάν με τον Σίντνεϊ Μπλάκμερ και τον Πολ Νιούμαν. 10/11/1960 στο Μπροντγουέϊ της Νέας Υόρκης κάνει πρεμιέρα το period of Adjustment σε σκηνοθεσία Τζορτζ Ρόι Χιλ, με πρωταγωνίστρια την Μπάρμπαρα Μπάξλευ, και είχε δύο υποψηφιότητες για βραβείο Τόνυ. Την ίδια χρονιά ο Σίντνεϊ Λουμέτ σκηνοθετεί τον Μάρλον Μπράντο στην ταινία Ο φυγάς.
1. Το 1950 πραγματοποιείται η πρεμιέρα του έργου Τριαντάφυλλο στο στήθος, στο θέατρο Έρλέϊντζερ, ενώ το 1951 παρουσιάζεται στο Μπροντγουέϊ το Rose tattoo.
2. Το 1957 πραγματοποιείται στην Νέα Υόρκη και το θέατρο Μάρτιν Μπεκ το έργο Ορφέας στον Άδη με την Ελίζαμπεθ Όστις, την Τζέϊν Ρόουζ κ.α. Την ίδια χρονιά έχασε τον πατέρα του και ξεκίνησε ψυχανάλυση
3. Το 1958 πραγματοποιείται η πρεμιέρα του έργου Ξαφνικά πέρσυ το καλοκαίρι στο Μπροντγουέϊ, το έργο Λυσσασμένη γάτα ανεβαίνει στο Λονδίνο με την Ελίζαμπεθ Τέϊλορ και τον Πολ Νιούμαν.
4. Το 1961 είχαμε την τελευταία επιτυχία του στο Μπροντγουέϊ με το έργο Η Νύχτα της Ιγκουάνα. Του χάρισε το βραβείο Τόνυ, ενώ το 1962 έκανε πρεμιέρα στο Σικάγο.
5. Το 1962 είχαμε κινηματογραφική πρεμιέρα του έργου Sweet bird of youth – Το γλυκό πουλί της νιότης, σε σκηνοθεσία Ρίτσαρντ Μπρουκς, με τον Πολ Νιούμαν, την Τζέρλαντιν Πέιτζ, κ.α. Την ίδια χρονιά παρουσιάζεται στο φεστιβάλ του Σπολέτο στην Ιταλία το έργο Άγγελος Θανάτου.
6. Το 1963 κάνει πρεμιέρα στο Μπροντγουέϊ το The train doesn’t stop here anymore, σε σκηνοθεσία Χέρμπερτ Μαρτσίζ, με την Ερμιόνη Μπάντλευ, τον Πολ Ρόμπλευ, κ.α. Εκείνη την χρονιά έχασε τον Φρανκ Μέρλο και ανακηρύχθηκε διδάκτωρ στο πανεπιστήμιο του Τέξας.
7. Το 1964, πραγματοποιείται η έκδοση της κινηματογραφικής ταινίας Η Νύχτα της Ιγκουάνα, σε σκηνοθεσία Τζον Χιούστον, με τον Ρίτσαρντ Μπάρτον, την Ντέμπορα Κερ, την Σου Λιον, κ.α.
8. Το 1965 το έργο Η νύχτα της Ιγκουάνα παίζεται στο Λονδίνο και βραβεύεται από του κριτικούς θεάτρου του Λονδίνου ως το καλύτερο ξένο έργο.
9. Το 1966, και για επτά παραστάσεις πραγματοποιείται το έργο The Slapstick Tragedy, σε σκηνοθεσία Άλαν Σνάιντερ, με τον Τομ Όλντριτζ, τον Νταν Μπλάι, κ.α. Την ίδια χρονιά δημιουργήθηκε η ταινία Προς κατεδάφιση από τους Σίντνεϊ Πόλλακ και Φράνσις Φορντ Κόπολα.
10. Το 1967 κάνει πρεμιέρα στο Λονδίνο το The Two Characters play, σε σκηνοθεσία Τζέιμς Ρου Έβανς, με τον Πήτερ Γουίνγκαρντ, την Μαίρη Υούρε, κ.α.
11. Το 1968, κάνει πρεμιέρα στο Μπροντγουέϊ της Νέας Υόρκης το The seven deserts of Myrtle – The Kingdom of Earth – Τα Βασίλεια της Γης. Σε σκηνοθεσία Μπιλ Πάτρονς.
12. Το 1969, το έργο In the bar of Tokyo Hotel κάνει πρεμιέρα στην Νέα Υόρκη, σκηνοθεσία Χένρι Τζέιφ, με τον Ντόναλντ Μάντεν, κ.α. Ο Τενεσί Ουίλιαμς εισάγεται σε ψυχιατρική μονάδα του νοσοκομείου Μπαρνς, στο Σαιντ Λούις. Εκείνη την χρονιά τιμήθηκε από την αμερικανική ακαδημία ραμμάτων και τεχνών με χρυσό μετάλλιο για την προσφορά του στο θέατρο, αλλά και με βραβεία από το εθνικό ίδρυμα τεχνών. Ταυτόχρονα ασπάστηκε τον Ρωμαιοκαθολισμό, απαρνήθηκε τον προτεσταντισμό.
13. Το 1972 παρουσιάζεται στο Μπροντγουέϊ της Νέας Υόρκης το έργο Small Craft warnings με την Έλενα Κάρολ, κ.α.
14. Το 1973 παρουσιάζεται στο Μπροντγουέϊ το έργο του Out Cry.
15. Το 1974 στο Σαιξπηρικό φεστιβάλ της πόλης Στράτφορτ στην Αγγλία παρουσιάζεται το έργο Λυσσασμένη Γάτα, με την Ελίζαμπεθ Άσλευ, κ.α.
16. Το 197 δημιούργησε και δημοσιοποίησε το έργο του με τίτλο Memoirs.
17. Το 1976 γίνετε πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ Κανών. Την ίδια χρονιά κάνει πρεμιέρα στο Arbor Civic Theatre – Θέατρο Αν Άρμπορ, το έργο Eccentricities of an nightingale, σε σκηνοθεσία Κάρεν Σμιθ, με την Μπεθ Ντάνστιν, κ.α. Το ίδιο έργο έκανε πρεμιέρα το 1964 στην Νέα Υόρκη.
18. Το 1977 παρουσιάζεται για έντεκα παραστάσεις στην Νέα Υόρκη το έργο Vieux Carre σε σκηνοθεσία Άρθουρ Άλλαν Σέιντελμαν, με τον Τομ Όλντριτζ, τον Ρίτσαρτ Αλφιέρι, κ.α.
19. Το 1978 ανεβαίνει στην Νέα Υόρκη το A lovey Sunday for creve Coeur – Μια υπέροχη Κυριακή για εκδρομή, σε σκηνοθεσία Κιθ Χακ, με την Σίρλει Νάιτ, για 36 παραστάσεις, αλλά και το Clothes for a summer hotel.
20. Το 1980 έχασε την μητέρα του
21. Το 1981 ανεβαίνει στην Νέα Υόρκη το Something Cloudy something clear, σε σκηνοθεσία Ιβ Άνταμσον χωρίς επιτυχία, ενώ το 1982 τιμήθηκε με το βραβείο Κόμμονουέλθ οποίο συνοδεύτηκε από 11.000 δολάρια.
Ο Τενεσί Ουίλιαμς έφυγε από την ζωή 24/02/1983 στο ξενοδοχείο Ελυζέ της Νέας Υόρκης καθώς πνίγηκε με καπάκι ιατρικού φαρμάκου. Μετά τον θάνατο του παρουσιάστηκαν δύο έργα του, το πρώτο ήταν Tο γλυκό πουλί της νιότης που έκανε πρεμιέρα στο Λονδίνο το 1985. Tο 1988, παρουσιάζεται στην μεγάλη Βρετανία το έργο του Τενεσί Γουίλιαμς, Λυσσασμένη Γάτα σε σκηνοθεσία Χάουαρντ Ντέιβις. Το ίδιο έργο είχε κάνει πρεμιέρα στο Λονδίνο το 1958, σε σκηνοθεσία Πήτερ Χολ. Με τον πραγματικό κείμενο. 05/09/1996 φεύγει από την ζωή η αδερφή του Ρόουζ Γουίλιαμς, και το 1998 κάνει πρεμιέρα στο Λονδίνο το έργο Not about nightingales μετά από νέα μελέτη του έργου από την Βανέσα Ρεντ Γκρέιβ, σε σκηνοθεσία Τρέβορ Ναν, με την Κόριν Ρεντ Γκρέιβ, την Σάντρα Ντίκινσον, τον Φίνμπαρ Λιντς, κ.α. δύο συμπέρασμα που βγάζει κάποιος από την δραματουργία του είναι ότι οι γυναίκες έχουν συνηθίσει να ζουν σε άνομες οικογένειες λάθος σχέσεων, αλλά και την εισχώρηση τους σε δεσμούς για να αποκτήσουν σύντροφο. Εκτός από θεατρικά έργα δημιούργησε και μυθιστορήματα, όπως το The roman spring of mr’s Stone το 1950, το Hard candy and other stories το 1959, το One arm and other stories το 1967, το 27 wagons full of cotton. Η πρεμιέρα τους πραγματοποιήθηκε στο Σικάγο την χρονιά που αναφέρεται δίπλα στο κάθε έργο. Τέλος παραλίγο να φύγει από την ζωή το 1916 καθώς προσβλήθηκε από βαριά ασθένεια, το 1947 και το 1955 τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιντζερ, για τα έργα Λεωφορείο Πόθος, και Λυσσασμένη Γάτα, αλλά και με το βραβείο Τόνυ για το κινηματογραφικό έργο Τριαντάφυλλο στο στήθος το 1955, το οποίο χαρακτηρίστηκε ως το καλύτερο έργο της χρονιάς, ενώ την ίδια χρονιά έχασε τον παππού του Ουόλτερ Ντέηκιν. Το 1950 εκδόθηκε η νουβέλα του με τον τίτλο Το τέλος μιας αγάπης, αλλά και η Ρωμαϊκή άνοιξη.
Συμπεραίνουμε πως οι άνθρωποι είδωλα δεν βρίσκονται υποχρεωτικά μέσα σε γυάλινες, αλλά γύρω μας στην κοινωνία, ίσως και στο κοντινό μας περιβάλλον. Η διαφορετικότητα δεν πρέπει να κατακρίνετε , αλλά να εκτιμάται γιατί είναι κάτι που μας βοηθά να προχωράμε μπροστά και να πετυχαίνουμε πράγματα σημαντικά.
Χρονογράφημα των έργων του Τενεσσή Ουίλιαμς: Το παιδί του Μιούνι δεν κλαίει ποτέ (Γράφτηκε το 1934), Κάϊρο – Σαγκάη – Βομβάη (Γράφτηκε το 1935), Κεριά στον ήλιο (Γράφτηκε το 1935), Επικεφαλίδες (το 1936), Ο μαγικός πύργος (το 1936), Ο φυγάς (1936 – 1938), εγώ ο Βάσυα (το 1937), Εαρινή καταιγίδα (1937), Όχι για τα αηδόνια (1938 – 1939), Η μάχη των αγγέλων (1939), Αδέσμευτη (το 1940), Ο μεγάλος αποχαιρετισμός (το 1940), Ο εξαγνισμός (το 1940), Το σκοτεινό δωμάτιο (το 1940), Σκάλα για τη στέγη (1940 – 1942), Υπόθεση πετούνιες (1941), Ανασταίνομαι μέσα από τις φλόγες, φώναξε ο φοίνικας (1941), Άουτο Ντα Φε (1941), Το παγωμένο, γυάλινο φέρετρο (1941), Χαιρετισμούς από την Μπέρθα (1941), Προς κατεδάφιση (1942), Λαίδη Φθιρεζόλ (1942), Το πρώτο χάδι (1942 – 1943), Ο επισκέπτης (1943), Γυάλινος κόσμος (1943), Η διακοπή μιας μακράς παραμονής, η το ατελές δείπνο (1945), Λεωφορείο πόθος (194 5), Είκοσι επτά βαγόνια γεμάτα βαμβάκι (1946), Το τελευταίο ολόχρυσο ρολόϊ (1946), Πορτραίτο μιας Μαντόνας (1946), Το ερωτικό γράμμα του λόρδου Βύρωνα (1946), Καμίνο ρεάλ (1946), Η τελευταία εξήγηση που έδωσε ο παπαγάλος (1947), Τριαντάφυλλο στο στήθος (1948), Μίλα μου σαν τη βροχή (1950), Οι εκκεντρικότητες ενός αηδονιού (1951), γλυκό πουλί της νιότης (1952), Κάτι που δεν ειπώθηκε ποτέ (1953), Σένσο (1953), Τρεις στο παιχνίδι (1954), Λυσσασμένη γάτα (το 1955), Ορφέας στον Άδη (1957), Ξαφνικά πέρσυ το καλοκαίρι (1958), Περίοδος προσαρμογής (1957 – 1958), Η νύχτα της Ιγκουάνα (1961), Άγγελος θανάτου (1962), Το τέλος του κόσμου (1966 – 1967), Εξομολογητικό (1967), Έργο με δύο πρόσωπα (1967), Στο μπαρ ενός ξενοδοχείο στο Τόκυο (1969), Η κραυγή (το 1961), Δεν μπορώ να φανταστώ το αύριο (1971), Μικρές εμπειρικές συμβουλές (1972), Φαρσοτραγωδία (το 1974), Μια υπέροχη Κυριακή για εκδρομή (1975), Το σημάδι του κόκκινου διαβόλου (1975– 1976), Αυτό είναι διασκέδαση (1976), Βιε Καρρέ (1970), Ρούχα για θερινό ξενοδοχείο (1975), Ουρά τίγρης (1978), Καλή τύχη, θεέ (1978), Τα βήματα να είναι προσεχτικά (1979), Τρυπάνι στο ναυαγοσωστικό (1979), Ο κύριος Μέρριγουέδερ θα γυρίσει από το Μέμφις? Ετοιμόρροπο σπίτι (το 1980), Γάτες με πετράδια στα νύχια (το 1981), Κάτι ασαφές κάτι ξεκάθαρο (το 1981).
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=Yj-ymwMgLCcC&oi=fnd&pg=PA1&dq=tennessee+williams&ots=fPkH2rODfn&sig=Tcsas-VWZaxPpTGk1rdY4E74x_M&redir_esc=y#v=snippet&q=night&f=false
http://cisyeo.pbworks.com/f/Thompson.pdf
https://www.jstor.org/stable/3197002?seq=1
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=zX4hE7_w09IC&oi=fnd&pg=PR11&dq=tennessee+williams+plays&ots=en0SJ6dNxk&sig=pzatxv3fnWv6ORSpE0jIpDCo1kA&redir_esc=y#v=onepage&q=life&f=false
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=-dLEDZFQNCEC&oi=fnd&pg=PR9&dq=tennessee+williams+biography&ots=hd8fXfua00&sig=lyemtqpl7S9u3glARZquYK9bd0s&redir_esc=y#v=onepage&q=tennessee%20williams%20biography&f=false
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=WwYCaTrBYFAC&oi=fnd&pg=PA51&dq=tennessee+williams+family+life&ots=5Uia08wuMR&sig=hM4UjzxBf777pE7IVykVcgQoF_o&redir_esc=y#v=onepage&q=characters&f=false
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=HsqiiMzNcAUC&oi=fnd&pg=PR5&dq=the+glass+menagerie+characters&ots=6PDuuzCn8K&sig=mODxfIxnlYFXcRI-PEh9A3jCAqU&redir_esc=y#v=onepage&q=chronology&f=false
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=zX4hE7_w09IC&oi=fnd&pg=PA29&dq=the+glass+menagerie+theatre&ots=en0SJdfPun&sig=wiliAPwoK903G-HXvjTx2Hg_5V0&redir_esc=y#v=onepage&q=theatre&f=false
https://coldreads.files.wordpress.com/2014/08/iguana.pdf
http://othes.univie.ac.at/51104/1/53881.pdf
file:///C:/Users/USER/Downloads/GlassMenagerie.pdf
https://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc131486/m2/1/high_res_d/n_04410.pdf
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=WwYCaTrBYFAC&oi=fnd&pg=PA51&dq=the+glass+menagerie+1944&ots=5Uia0fwvPV&sig=8h0FfLhg2nFhvXtmoTgDmOgQqHs&redir_esc=y#v=onepage&q=1944&f=false
https://journals.openedition.org/jsse/1321?lang=en
https://www.playbill.com/article/rose-williams-sister-and-muse-of-tennessee-dies-at-86-com-68332
http://www.tennesseewilliamsstudies.org/journal/work.php?ID=113
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=duVcT5J4qWIC&oi=fnd&pg=PR10&dq=streetcar+named+desire+laurence+olivier&ots=LfqdUydyAb&sig=nNwHQeuzw99c7gfuQE4Xj8aR-vY&redir_esc=y#v=onepage&q=lawrence&f=false
https://www.broadwayworld.com/people/Elia-Kazan/
https://www.broadwayworld.com/people/Elia-Kazan/
https://www.ibdb.com/broadway-production/the-rose-tattoo-1912#OpeningNightCast
https://www.heritage-images.com/preview/1651806
https://www.ibdb.com/broadway-production/sweet-bird-of-youth-2082#OpeningNightCast
https://www.royalbooks.com/pages/books/139930/tennessee-williams-playwright/period-of-adjustment-original-script-for-the-1960-play
https://www.playbill.com/personlistpage/person-list?production=00000150-ae98-d936-a7fd-eefc62990008&type=op#oc
https://www.ibdb.com/broadway-production/slapstick-tragedy-2317#OpeningNightCast
https://peterwyngarde.wordpress.com/2018/03/27/review-the-two-character-play/
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=fU4mr4_tYYoC&oi=fnd&pg=PT2&dq=peter+wyngarde+tennessee+williams&ots=CaAEhMxU1L&sig=hIuWR1KTxIT_ohlpPqzDkTlKDBk&redir_esc=y#v=onepage&q=peter%20wynegard&f=false
http://stageraw.com/2016/07/21/kingdom-of-earth-theater-review/
https://www.nytimes.com/1976/07/27/archives/theater-kingdom-of-earth-by-williams-at-irt.html
https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.476.926&rep=rep1&type=pdf#page=166
https://amp.blog.shops-net.com/13023676/1/small-craft-warnings.html
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/21604851.2012.629161
https://digitalcollections.nypl.org/items/1be252e0-d495-0131-e4c9-58d385a7b928
https://aadl.org/sites/default/files/docfiles/a2ct_programs_19761020.pdf
https://www.ibdb.com/broadway-production/vieux-carr-4001#OpeningNightCast
https://books.google.gr/books?id=mBJHH5D1hnMC&pg=PA118&lpg=PA118&dq=keith+hack+lovely+sunday&source=bl&ots=WnOYEP4bKF&sig=ACfU3U2AbL6jT8LaiKi8XMxJ_xXq4mSNxQ&hl=el&sa=X&ved=2ahUKEwje6OaWqKTvAhUaiFwKHe_0BJUQ6AEwEXoECBEQAw#v=onepage&q=keith%20hack%20lovely%20sunday&f=false
file:///C:/Users/USER/Downloads/1985-Article%20Text-2312-1-10-20090217.pdf
https://www.concordtheatricals.co.uk/p/11275/something-cloudy-something-clear
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=IB1HRl8aJAIC&oi=fnd&pg=PR7&dq=not+about+nightingales+london+1998&ots=31sqMALIXr&sig=aL5cUlo2o_yYKWqtgIlZwqBtYnQ&redir_esc=y#v=onepage&q=redgrave&f=false
file:///C:/Users/USER/Downloads/GlassMenagerie.pdf
https://www.perlego.com/book/394932/sweet-bird-of-youth-pdf
http://www.provincetownhistoryproject.com/PDF/ptc_000_029-the-night-of-the-iguana.pdf
https://www.britannica.com/topic/The-Night-of-the-Iguana-film-1964
file:///C:/Users/USER/Downloads/Tennessee_Williams_Suddenly_Last_Summer.pdf
file:///C:/Users/USER/Downloads/Tennessee_Williams_Suddenly_Last_Summer.pdf
https://www.perlego.com/book/395056/a-streetcar-named-desire-pdf
https://www.britannica.com/topic/The-Night-of-the-Iguana-play-by-Williams
http://www.qmvet.de/sources/NIGHT_OF_THE_IGUANA.pdf
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=rqAftn1JCJkC&oi=fnd&pg=PA3&dq=in+the+bar+of+tokyo+hotel++donnald+madden&ots=lxWA2mYz_9&sig=t8klFkrVF_-CmNVssBX5cQfPApE&redir_esc=y#v=onepage&q=in%20the%20bar%20of%20tokyo%20hotel%20%20donnald%20madden&f=false
file:///C:/Users/USER/Desktop/8275b5bab1d05185.pdf
https://prezi.com/cztpdded6mcy/a-streetcar-named-desire-multimedia-presentation/
https://www.jstor.org/stable/3197002?seq=1
https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/30441301/4debusscher.pdf?1358342984=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DTennessee_Williamss_Dramatic_Charade_Sec.pdf&Expires=1615497250&Signature=hFwA8BX7OnM~aQDq14ng3X5o~1zGu3C~Oh~ETkU5Z5gHOnE1kw39vTBhUyw1y8Iea02dfjZ2CQ9Xvkc-rBXHzEmJHGxn5oXThQeXbsBwnl2lurrzuXvUSZxkO6J-L6AeEg1vQlfN4cvoIozXnITEnhIF1ye~4CtV8qzfVW2WyMrJDoJSQQ8-4W6NJGTTt4JjDziQbHtjhYmRW61ZVRP9FkH9nTTfqjJn5~CurM6~Tc37VMJ9X~rXzC9RsfQsjty0aVG3iSFsOmdg0bEM~UY63~nNFqYU3~9Usr1K~re1hsE9mgjN5PWaojC-7TOflQJvNl8WvsjPCb81bu3Nfudevg__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA
https://static1.squarespace.com/static/56365f9be4b05d222e964247/t/5a7b97d108522985c27bdc85/1518049233492/TW+Bio_FINAL.pdf
https://books.google.gr/books?hl=el&lr=&id=sBCaoqAk57oC&oi=fnd&pg=PA2&dq=tennessee+williams+tony+awards&ots=IEd7XtCJPl&sig=4n8opfjBXizDx-M6nBxutLrM5rQ&redir_esc=y#v=onepage&q=tony&f=false
THE THEME OF BONDAGE AND LIBERATION IN THE SELECTED PLAYS OF TENNEESSEE
http://pioneer.netserv.chula.ac.th/~tpuckpan/Williams,%20Tennessee-glassmenagerie.html
https://go.gale.com/ps/i.do?id=GALE%7CA114561625&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=0026637X&p=AONE&sw=w&userGroupName=anon%7Ed5c31286
https://www.nytimes.com/1974/11/04/archives/stage-battle-of-angels-the-cast.html
https://www.chicagotribune.com/news/ct-xpm-1994-03-20-9403200170-story.html
https://chicagocritic.com/night-iguana/
https://www.goodmantheatre.org/documents/study%20guides/0203%20season/the%20rose%20tattoo%20student%20guide.pdf
https://chicagocritic.com/night-iguana/
https://www.goodmantheatre.org/documents/study%20guides/0203%20season/the%20rose%20tattoo%20student%20guide.pdf
https://theatre.colostate.edu/wp-content/uploads/sites/11/2015/09/Night-of-the-Iguana-Program.pdf
https://dagaatigirl.com/avbt5jqk/fa12f4-the-rose-tattoo
https://www.goodmantheatre.org/documents/study%20guides/0203%20season/the%20rose%20tattoo%20student%20guide.pdf
https://theatre.colostate.edu/wp-content/uploads/sites/11/2015/09/Night-of-the-Iguana-Program.pdf
https://static1.squarespace.com/static/5f8853202009e31e43603df3/t/608b19676865e02a459ca555/1619728747054/Summer-and-Smoke-mobile.pdf
https://static1.squarespace.com/static/60aac4dd19f082755c4e5c69/t/60d225b32398466f861851a9/1624384947335/summer_and_smoke_tennessee_williams.pdf
http://openfist.org/attached%20documents%20(pdf)/Orpheus_Descending.TW.pdf
https://www.encyclopedia.com/arts/educational-magazines/orpheus-descending
https://www.playbill.com/production/a-streetcar-named-desire-ethel-barrymore-theatre-vault-0000013164
https://internationalsection.edublogs.org/files/2020/03/Tennessee-Williams-
biography.pdf
https://www.hillsroad.ac.uk/docs/default-source/summer-word-2020/drama-and-theatre/streetcar-named-desire-full-script-back-up.pdf?sfvrsn=2
https://www.hillsroad.ac.uk/docs/default-source/summer-word-2020/drama-and-theatre/streetcar-named-desire-full-script-back-up.pdf?sfvrsn=2
https://core.ac.uk/download/pdf/235887829.pdf
https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-349-18654-9_5
https://internationalsection.edublogs.org/files/2020/03/Tennessee-Williams-biography.pdf
https://salempress.com/Media/SalemPress/samples/playwrights_pgs.pdf
https://www.aisna.net/wp-content/uploads/2019/09/25_muscio.pdf
https://library.udel.edu/special/findaids/data/pdf/mss0270.pdf
file:///C:/Users/USER/Downloads/ViscontisW.pdf
file:///C:/Users/USER/Downloads/9781472515452.0012.pdf
https://www.concordtheatricals.com/p/7425/summer-and-smoke
ΤΕΝΝΕΣΣΗ ΟΥΙΛΙΑΜΣ, ΤΟ ΤΈΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ, ΜΕΤΆΦΡΑΣΗ ΕΡΡΙΚΟΣ ΜΠΕΛΙΈΣ, ΕΚΔΌΣΕΙΣ ΚΕΔΡΟΣ.
https://dumas.ccsd.cnrs.fr/dumas-01369806/document
https://core.ac.uk/download/pdf/235887829.pdf
https://visumbrasov.org/wp-content/uploads/2015/04/A-Streetcar-Named-Desire-2.pdf
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου